Sportmassage

Al ben je nog zo’n sportfanaat en stretch je nog zo netjes na een training, soms ontkom je helaas niet aan spierpijn. Of je nu een zware training of een rustige yogasessie achter de rug hebt, je ledematen, spieren en gewrichten hebben het na een work-out zwaar te verduren. Met een sportmassage worden je spierknopen en je spierpijn effectief aangepakt en komt je lichaam volledig tot rust.

WAT KUN JE VERWACHTEN VAN EEN SPORTMASSAGE?

Een sportmassage is bij uitstek ideaal voor iedereen met spierpijn. Er wordt vaak gebruik gemaakt van Shiatsu-massagetechnieken of technieken uit de klassieke Zweedse massage om het meeste uit je behandeling te halen. De sportmasseur zal je echter een behandeling op maat geven die volledig aangepast wordt aan jouw wensen. Een sportmassage is natuurlijk bijzonder effectief bij spierpijn welke veroorzaakt is door lichamelijke inspanning, maar het werkt ook preventief bij blessures. De nadruk van de sportmassage ligt op het bevorderen van de bloedcirculatie en het verminderen van ontstekingen van het lichaam. Hierdoor kan deze stevige massage soms een beetje ongemakkelijk aanvoelen, maar de massage hoort nooit pijnlijk te zijn. Laat het je masseur weten wanneer er te veel druk wordt uitgeoefend. Je kan worden gevraagd om kleding rondom het te behandelen lichaamsgebied te verwijderen, in plaats van alles volledig uit te trekken. Je geniet al van een sportmassage vanaf 30 minuten, maar deze kan makkelijk ook een uur duren – dat is helemaal afhankelijk van de klachten en wensen die je hebt.

Een sportmassage is natuurlijk bijzonder effectief bij spierpijn welke veroorzaakt is door lichamelijke inspanning, maar het werkt verder ook preventief bij blessures.

GOED OM TE WETEN

De sportmassage heeft een verlagend effect op je bloeddruk en hartslag en het bevordert de lymfedrainage en draagt bij aan een betere flexibiliteit. Al met al: ideaal voor de verbetering van sportprestaties. Heb je open wondjes? Dan kun je een sportmassage beter even achterwege laten. Door de aard ervan is deze massage ook niet geschikt voor mensen met spataderen, trombose, tumors, melanomen, hemofilie of besmettelijke huidaandoeningen. Laat je vooral niet misleiden door de naam ‘sportmassage’. Een sportmassage is namelijk ook geschikt voor wie zware arbeid verricht, een stijve nek en rug heeft door een verkeerde zithouding, maar ook voor mensen die geen sport beoefenen. Je hoeft geen klachten te hebben om een sportmassage te ondergaan, want een sportmassage is ook een stevige, maar fijne massage waarvan je de effecten dagen later nog steeds voelt.

Sportmassage

Sportmassage zorgt ervoor dat de spieren in het lichaam in conditie blijven en snel herstellen na inspanning. Tevens kan een massage blessures voorkomen. Mensen die regelmatig of intensief sporten kunnen hier veel baat bij hebben. Maar ook mensen die niet sporten kunnen veel voordeel hebben van een (sport)massage.

Niet alleen voor sporters

Sportmassage is niet alleen voor sporters bedoeld. Ook voor niet-sporters kan sportmassage goed zijn. Denk aan rug-, nek- en/of schouderklachten die vaak worden veroorzaakt door een verkeerde werkhouding of intensief computergebruik. Ook stress kan een belangrijke oorzaak zijn van allerlei klachten. Door een verkrampte houding kunnen verhardingen in spieren ontstaan. Een aantal massagebehandelingen kan al verlichting geven of kan de klachten helemaal laten verdwijnen. Het effect van de behandeling is afhankelijk van de aard van de klachten. Voor een optimaal resultaat is het aan te raden om u één keer in de twee weken te laten masseren.

Sportmassage is eigenlijk veel breder dan het in eerste instantie lijkt. Een belangrijk onderdeel is de massage zelf, maar bijvoorbeeld ook:

  • Onderzoek naar lichaamshouding, bewegingspatronen en eventuele correctie.
  • Begeleiding van sporters voor, tijdens en na het sporten.
  • Bekijken en beoordelen van blessures.
  • Adviseren over omgaan met blessures of andere lichamelijke ongemakken.
  • Adviseren over trainingsopbouw, herstel, voeding, kleding enz.
  • Functietesten van spieren en gewrichten.
  • Opsporen van verhardingen of verkortingen in de spieren.
  • Aanleggen van tapes of bandages als ondersteuning voor verzwakte of herstellende gewrichten en spieren.
  • Doorverwijzing naar of overleg met arts of fysiotherapeut.